U bevindt zich hier: HomeNieuwsNieuwsarchiefOver veranderingen zorg en ondersteuning

Over veranderingen zorg en ondersteuning

Nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet
en Jeugdwet vanaf 2015

Zoals u wellicht via de media heeft vernomen krijgen gemeenten er vanaf 2015 taken bij. Zo ook gemeente Haarlemmermeer. Wat betekenen de veranderingen voor u? De gemeente wil de zorg en ondersteuning van inwoners van 0 tot 100 beter organiseren, dichtbij inwoners, onder het motto ‘Meer voor elkaar’. U kunt zich de komende maanden op verschillende manieren over de aanpak laten informeren.

27 september: voorlichting tijdens Seniorenbeurs

‘Actief samen leven’ is het thema van de Seniorenbeurs op zaterdag 27 september van 10.30 tot 15.30 uur op het Raadhuisplein in Hoofddorp. U kunt zich er onder andere laten informeren over de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning vanaf 2015, de wijze waarop de gemeente de zorg en ondersteuning gaat organiseren én wat u zelf kunt doen. Ook kunt u zich laten informeren over het beleidsplan dat de gemeente eind dit jaar gaat vaststellen. Uiteraard zijn er stands (70!) en workshops, presentaties en demonstraties. Het programma van de Seniorenbeurs vindt u op www.haarlemmermeer.nl en in HC-nieuws.

7 oktober: informatieavond (onder voorbehoud)

Het college heeft het voornemen het beleidsplan in september vrij te geven voor inspraak en hierover een informatieavond te organiseren. Deze vindt vermoedelijk plaats op dinsdag 7 oktober. (Hou publicaties over datum, tijdstip en programma in de gaten!) Ook vraagt het college de Wmo-raad om advies. Het beleidsplan is een aanvulling op het in januari 2014 unaniem door de gemeenteraad vastgestelde document ‘Meer voor elkaar: de koers voor het sociaal domein in Haarlemmermeer’. Tijdens de avond kunt u zich o.a. laten informeren over de nieuwe wetgeving, het overgangsrecht, (her)indicaties, veranderingen ten aanzien van huishoudelijke hulp, het persoonsgebonden budget, cliëntondersteuning, keuzevrijheid en over de samenwerking met professionals zoals huisartsen en wijkverpleegkundigen.

Wat is de belangrijkste verandering?

De belangrijkste verandering is dat de gemeente gaat kijken naar wat u nog zelf kunt en wat uw eigen sociale omgeving kan betekenen. Belangrijk is elkaar als inwoners om hulp te durven vragen en hulp aan te bieden. Ondersteuning van de gemeente is bedoeld voor mensen die niet in staat zijn om de problemen op eigen kracht, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit hun sociale omgeving zelf op te lossen. Dat is nodig omdat er minder geld voor zorg en ondersteuning beschikbaar is. Veranderen lukt alleen niet van de een op de andere dag. Dat geldt voor inwoners, professionals én voor de gemeente. Het is een proces van jaren.

Nieuwe wetten: vragen en antwoorden

Uitgebreidere informatie is beschikbaar op www.haarlemmermeer.nl/meervoorelkaar. Daar vindt u ook vragen en antwoorden over de nieuwe Jeugdwet, de Participatiewet, de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning en veranderingen ten aanzien van de hulp in de huishouding met ingang van 2015.

Voorbeelden uit de praktijk van hoe inwoners en organisaties samen de handschoen oppakken en al meer voor elkaar betekenen vindt u op www.meervoorelkaar.net. Daar vindt u ook de actuele agenda met data van bijeenkomsten.

Op de hoogte blijven?

Wilt u automatisch het laatste nieuws per e-mail ontvangen? Abonneer u dan op de nieuwsbrief Meer voor elkaar. Laat hiervoor op de homepage van www.meervoorelkaar.net uw e-mailadres achter. Zo blijft u op de hoogte van ontwikkelingen, data van bijeenkomsten en praktijkvoorbeelden. Heeft u een voorbeeld van Meer voor elkaar of een vraag? Stuur dan een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..">Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..