U bevindt zich hier: HomeNieuwsActueelProef met Financieel café

Proef met Financieel café

De wijkraad Overbos start in samenwerking met de gemeente Haarlemmermeer, vrijwilligersvereniging Humanitas  en de Stichting Maatvast een Financieel café. De vestigingsplaats is het Sociaal Cultureel centrum “De Boskern”.
Het Financieel café biedt onder het genot van een kopje koffie of thee laagdrempelige ondersteuning aan mensen met financiële of administratieve vragen.
FinCaf01 FinCaf02
Tijdens de openingstijden kunnen bewoners zonder afspraak binnenlopen en hun vragen voorleggen aan de daar aanwezige vrijwilligers van Humanitas. Deze vrijwilligers bieden een luisterend oor, geven uitleg en hulp zodat mensen zelf verder kunnen of verwijzen hen naar de juiste instantie.
De afgelopen periode is Humanitas bezig geweest met het werven van vrijwilligers voor deze nieuwe activiteit. De komende weken volgen zij een trainingsprogramma.

Op donderdag 19 mei gaat het café voor de eerste keer als proef open en wel ’s middags van 13:00 tot 15:00 uur en ’s avonds van 19:00 tot 21:00 uur.

Na deze proefopening wordt besloten of donderdag een geschikte dag is en of de openingstijden aansluiten bij de behoefte van de bewoners.
Met welke vragen kunnen de bewoners zoal terecht?
  • Uitleg over een ingewikkelde brief.
  • Het aanvragen en invullen van een (online) formulier.
  • Het leren maken van een bestedingsplan.
  • Het aanvragen van een toeslag of DigiD.
  • Informatie over schuldhulpverlening.
  • Wat belangrijke websites zijn voor mensen met schulden.
  • En nog vele andere zaken.
Humanitas logo Logo green v2 GemHlmmeer logoMV